fredag 9 juli 2010

Fredag

I dag har det varit lugnt på praktikplatsen, jag har försökt undvika handledaren. Har svårt för att prata med honom. Mina arbetsuppgifter har idag varit de sedvanliga arbetsuppgifterna som förekommer på min praktikplats.

Så här står det hos arbetsförmedlingens information om arbetsuppgifterna;

”Sysselsättning i fas 3 kan bestå av arbetsuppgifter som annars inte skulle bli utförda eller som ordinarie personal inte hinner med och som höjer kvalitén i verksamheten.”

Observera att det står "kan bestå av", du kan lika gärna gör de sedvanliga arbetsuppgifter men
om du får en praktikplats där du höjer kvalitén i verksamheten gör du kanske ett så bra jobb att det blir oumbärlig och därmed har möjlighet till att få en anställning. Kan det vara tänkt att så ska fas 3 fungera?

All information som finns om fas 3 är svårtolkade, inte ens af kundtjänst, af kundrelationer, min handläggare eller facket kan tolka detta. Min fru är chef på ett samhällsnyttigt företag och likaså handledare. Hon har gett sin praktikant de 20 lovdagar man har möjlighet att ta ut. Jag får en vecka om ingen annan ska vara ledig.

Måste avslutningsvis berätta något som hände på min praktikplats för x antal år sedan. En av ordinare personal som alltid jobbar och ställer upp till 110% ville ha ledigt en klämdag som var en fredag. Men han fick inte ledigt för abetsgivaren skulle själv vara ledig och det fanns så mycket för "golvfolket" att göra. I ren ilska jobbade han hela torsdagen (Kristihimmelsfärdsdag) och skrev övertid för det fanns ju så mycket att göra. Om han fick betalt vet jag inte men jag kan säga att utan denna man skulle inte företaget fungera.

Ha nu en bra helg!

Inga kommentarer: