söndag 11 juli 2010

Helgens funderingar

Skönt med helg!

Mycket har man funderat under dessa timmar. Kommer på vad som sades om närvarorapporten, nämligen att jag måste byta period, dvs att jag skulle bara få ca halv ersättningen i slutet av juli samt att jag ska lämna min närvarorapport till arbetsgivaren som sin tur skickar den till af som sin tur ska skicka den försäkringskassan. Det skulle ge en fördröjning med minst 2 dagar. Jag ringde och kollade detta med försäkringskassan och de sa jag ska inte alls ska byta period, men af har tydligen rätt att skicka in min närvarorapport. Det är ju en mycket krånglig väg, men då har dom ju kontrollen över när jag ska få mina pengar samt om jag har varit borta något.

På torsdag kommer jag troligen att vara ensam på jobbet, hur ska jag då göra? Ska jag bli utnyttjad som billig arbetskraft, be om att få lön eller ställa kravet att få lön. Facket säger att jag ska i tysthet anteckna antalet timmar jag jobbar för de sedan ska ställa kravet mot arbetsgivaren, men om jag kontaktar facket gör arbetsgivaren så att jag blir stängd. Det börjar bli kväll nu och man känner obehaget växa när man ska dit i morgon.

Funderingarna under helgen har resulterat i att jag har skrivit ett brev och bett om hjälp av en tidigare ams-anställd som idag jobbar som konsult. Om jag får veta något får ni det också.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Själv är jag ensam i princip varje dag på min fas 3-placering. Jag gör det jag ska i min egen takt och i vilken ordning jag vill. Så länge detta blir gjort är alla nöjda. Skall även tilläggas att jag har möjlighet att påverka mina arbetstider själv. Till hösten blir det mer att göra och då kanske jag kommer upp i 40 timmar i veckan, men just nu hinner jag rulla på tummarna en hel del ;-)

Om arbetslösa sa...

Tack för din kommentar!
Du verkar ha en bra plats, tyvärr finns det så mycket jobb där jag är att allt hinner man inte med och tyvärr kan man inte styra arbetet själv.
Ha det bra!

Fasanen sa...

Önskar att fler ville skriva och berätta om sina fas 3-platser. Själv gick jag och våndades i månader innan det var dags och sedan var det som att jag fick jackpot direkt! Nu hoppas jag i stället på att ingen nappar på mina jobbansökningar, med undantag för de jobb som jag verkligen är intresserad av, men de är ju mindre än 5 % av totala antalet sökta jobb. Som du förstår så är det jag som är "Anonym" i inlägget ovan. Fortsätt gärna att berätta hur det går för dig och hoppas att fler hittar hit till din blogg!

Anonym sa...

Vad jag utan tvekan skulle ha gjort om jag hade varit i din sits: Läst på så mycket jag bara hade kunnat på Internet respektive frågat någon tekniknörd om hur man bäst sabbar en gräsklippare utan att det märks. Kanske funkar det fortfarande med socker i tanken eller med lite ricinolja? Målet är iallafall att du skall tillfoga arbetsgivaren så mycket skada så att kostnaden för att ha dig där överstiger fördelarna (=de fas-3-pengar han får för dig). Du bara rycker på axlarna och säger: "Jag vettifan vad som hände asså, men gräsklipparen bara lade av." Och så spelar du givetvis dum. Då kanske du åtminstone tjänar 3 veckor eller så innan han får dit en ny klippare, eller får den gamla reparerad.

Något som kan ligga dig i fatet är naturligtvis att du har jobbat där innan, dvs chefen känner dig. Men försök ändå "spela utvecklingsstörd" så långt det är möjligt.

/RK

Om arbetslösa sa...

RK: Hahaha, det var en bra kommentar, tyvärr finns det tre maskiner som nya tillsammans kostar ca 400000kr så jag ska erkänna, jag törs inte. Faktiskt skojade frugan igår att om jag inte kan spela dum. Det kanske skulle vara nåt men tyvärr känner ju chefen mig men efter fall eller nåt.

Anonym sa...

Tre maskiner? Då blir det ju bara desto roligare! När chefen sätter dig på den andra gräsklipparen så "råkar" du givetvis köra den över någon stor sten.

- Jag är ledsen asså, men jag såg den faktiskt inte!

Om han envisas med att även sätta dig på den sista maskinen så får du improvisera. Kanske finns det något träd i närheten som du kan backa in den i?

Du skall naturligtvis undvika allt vad AF, coacher och tidigare AMS-anställda heter, men om du likväl skall envisas med att göra sorti på torsdag så bör du göra det på ett så fint sätt som möjligt. Kanske kunde du dra nytta av det handikapp som består i att chefen är bekant med din person?

- Du och jag har ju känt varandra så länge nu. Dessutom är jag så tacksam för att ha fått den här sysselsättningsplatsen. Jag har därför köpt med mig en gräddtårta som jag tänkte att vi kunde dela på.

Säger du. Sedan kör du upp den i ansiktet på chefen. Det gäller att tänka i termer av "Fight Club". För om du ändå har tänkt dig att bli avstängd så är det väl lika bra att få ut så mycket av det hela som möjligt? Och kan du tänka dig när din handläggare sedan skriver tjänsteanteckning och beslutsmotivering: "Den sökande tvingade sig på XX med en gräddpaj av större format."

Sedan måste handläggaren fatta det svåra beslutet huruvida du skall erbjudas någon annan sysselsättningsplats, eller om det blir socialen. Och även på socialen kommer de att få problem eftersom de inte vet vad de skalll göra med en person som du.

- Kanske hade han bara en arbetsplatskonflikt med just den här chefen? Han kanske skulle få en chans till?

Själv försäkrar du givetvis kategoriskt:

- Jag ville ju bara bjuda honom på tårta!