måndag 12 juli 2010

Måndag

Tråkiga måndag, ingen speciellt har hänt. Väntar fortfarande på svar av konsulten som var min coach i fas 2, han påminde mig ofta att han var till för mig och inte tvärtom och det var han och jag mot af. Han fixade så jag fick börja en utbildning inom nytt område, ordnade möten så jag slapp sitta hos min handläggare. Jag har kontakter vet du, brukade han säga.

Idag så var det nog meningen att jag skulle efter lunch hämta dom felanmälningar som kommit in, tror ni jag gjorde det?

Kollade mina tidigare anställningar inom företaget och jag har alltid blivit anställd från maj till september, alltså när dom har varit i behov av folk. Han som var före mig har alltid arbetat från maj till september. Arbetsgivaren fick högt lönebidrag för honom. Arbetsgivaren har alltid fått (förutom en gång) lönebidrag för mej.

Jag har sedan några år tillbaka plockat bort läkarintygen från af eftersom dom missbrukades, vilket jag även fått rätt av AMS när jag överklagade af påhitt. I stora drag så försökte dom muta en restaurang att ta mej som praktikant och göra såna arbetsuppgifter som min kropp inte klarar men om dom anställde mig så skulle dom få ett fett lönebidrag.

Hå hå ja ja, jag kan säga att jag är helt slut mentalt. När jag körde hem blinkade jag vänster och svängde höger.

Inför torsdagen har jag bestämt mej att om jag blir ensam på praktikplatsen ställer jag kravet om lön och det ska vara skriftligt annars går jag hem, blir jag utan pengar så blir jag men jag tänker inte sälja mig så billigt, hade det varit en plats med bra villkor och chans till jobb hade jag kunnat vara ensam. Jag vet inte om jag har sagt detta tidigare men till hösten ska en få sluta pga av ekonomisk skäl eftersom dom vill ha lönebidrag för han får annars inte vara kvar och ingen annan ska anställas, jo kanske om den kommer med ett lönebidrag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du måste se dig om efter en seriös praktikplats. Nu!

Om arbetslösa sa...

Tack din kommentar!
Jo, jag har redan ordnat mej ny och seriös praktikplats men min handläggare på af nekar mej att byta.

Anonym sa...

Varför nekar handläggaren dig den nya platsen?

RK skriver en massa om att sabotera och sånt - det är hans lösning på allt. Min lösning är att ta saker så höägt det går, jobba med media förslagsvis aftonbladet, de älskar sånt här. Om sånt här hände mig skulle de ansvariga ångra sig djupt.

Anonym sa...

Vadå "det är hans lösning på allt"? Jag har väl mig veterligen aldrig sagt att man BARA skall sabotera? Tvärtom är det väl UTMÄRKT att kontakta media, åtminstone som ett komplement?

Varje situation kräver sin taktik. Ändamålen helgar medlen.

/RK

Om arbetslösa sa...

Jag blir nekad att byta plats av af för att de säger att jag inte får byta, det finns ingen regel som säger att ska har rätt att byta.
Om jag kontaktar media kommer jag att bli avstängd i 45dagar och även om jag skulle få rätt i ett överklagande så blir jag utan pengar en viss tid och det går inte med den ekonomi jag har idag.
Försökte ta upp det hela med af chefen men de håller varandra om ryggen.
Har funderat på aftonbladet eller den lokala tidningen men det kräver pondus och jag har inte den än.
Tack för ert stöd och tips!