onsdag 21 juli 2010

Onsdag

Förlåt!
Det ska man väl inte börja ett inlägg med men jag gör det eftersom jag sa att jag skulle blogga varje dag men tyvärr känner jag mej lite nere just nu så det blev ett litet glapp.
Mina funderingar idag är fackets roll för de arbetslösa, jag vände mej till kommunal om hjälp och blev informerad att dom skulle ta strid för mej men hallå, var är ni?
Det 20 lovdagarna skulle jag minsann har rätt att få ut, nu säger dom att jag får nöja mig med 5 st som arbetsgivaren tillslut gav mig. Vad hände? Jo, dom har inget att säga till om. Varför ska jag då betala till förbundet som inte kan hjälpa mej, om jag lyckas få ett jobb kan jag ju gå med igen.
Jag kommer nog att lämna kommunal tills jag har ett arbete.
På praktikplatsen jag är nu på så har de anställda försökt få hjälp av facketförbundet Fastighets att de ska få ersättning för att de har jour dygnet runt samt att de alltid måste ha jourtelefon med sej. De får dock ersättning om de måste rycka ut med viss klagomål ibland från chefen.
De var för 3 år sedan, fortfarande har de varken sett röken av jourersättning eller ett ombud.
Jouren och jourtelefonen har dom haft i ca 8år dygnet runt.

Det är svårt att veta hur jag ska gå tillväga för att få byta praktikplats.
Om någon har bytt plats ni kan väl skriva eller skicka ett mail hur nu ni gick tillväga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gå med i Alfakassan istället. Kolla på deras hemsida för detaljer. Det kostar 145 kr i månaden. Om du bara går ur Kommunal hamnar du på den minimala ersättningsnivån så har du mer än det är det fortfarande viktigt att vara med i någon kassa.