onsdag 4 augusti 2010

Onsdag

Läser och läser om fas 3, försöker att hitta något att använda mot af. En sak har jag hitta som dom har gjort fel och det finns på papper så det kan dom inte komma undan. Alla myndighetspersoner jag talat med tycker att det hela har gått fel till men ingen kan göra något.
Har idag varit och begärt utdrag från arbetsförmedlingens register, trodde jag skulle få dem i handen men nix dom skulle skickas. Har kollat med af kundtjänst så inte den lokala af ska kunna gå in och ändra något.
Är hemma med vård av barn denna vecka. Känns psykiskt tungt gå tillbaka till praktikplatsen när det är så här.
Så här står det i bl.a ett press meddelande Arbetsmarknadsdepartementet 12 mars 2010

"Syftet med jobb- och utvecklingsgarantin är att erbjuda personer som varit arbetslösa under lång tid individuellt utformade insatser för att de så snabbt som möjligt ska få ett arbete."

Vad menar dom med individuellt utformade insatser? För anordnaren eller af handläggaren?
Jag har inte varit med att och utformat min praktikplats. Har ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Individuellt utformad" tolkar jag som att det ska vara den sysselsatte som ska ha nytta av sin placering inför ett framtida jobb. I mitt fall är det enda individuella att anordnaren får precis vad han frågar efter. Erfarenheterna jag får har jag ingen som helst nytta av eftersom det inte är den typen av jobb som jag söker. Gissar att detta är ganska vanligt förekommande. Vem ska man rösta på för att slippa den här skiten och verkligen få en "meningsfull" sysselsättning som det en gång hette?

Om arbetslösa sa...

Det är nog så att den som tjänar mest på fas 3 är praktik anordnaren.
Min plats är inte utformad så att den ger mej någonting utan jag gör samma arbetsuppgifter som jag gjort de senaste 10 åren.
Tyvärr så kommer nog att samma gäng att sitta kvar i makten och om nu sossarna skulle kommma till makten så ska vi inte glömma att det var dom som drog igång jakten på arbetslösa och Mona har ju pratat om att praktikplatserna är bra.